Binnensteden hebben het moeilijk. Het aantal bezoekers loopt terug, waardoor de omzet onder druk komt te staan en de leegstand toeneemt. Naast de economische crisis wordt online shoppen als belangrijkste oorzaak aangeduid. Aangezien tegenwoordig bijna alles via internet te verkrijgen is, wordt het steeds belangrijker dat binnensteden naast branchering en prijs hun consumenten iets extra’s bieden. Beleving speelt hierbij een hele belangrijke rol.
De vraag is hoe creëren wij weer een aantrekkelijke binnenstad, waar consumenten graag naar toe komen en verblijven? De basis ligt bij het inzicht hebben in wie onze consumenten zijn. Want alleen dan kan het aanbod, de sfeer en beleving en de bereikbaarheid (inclusief parkeren) hierop afgestemd worden. Door middel van technologische ontwikkelingen krijgen we steeds meer beschikking over (open en big) data op allerlei fronten. Tot op heden wordt deze data niet of nog maar beperkt gebruikt. En als de data dan gebruikt wordt is dit meestal erg verkokerd. Hierdoor blijven de kansen, die het integreren en combineren van data creëren, tot nu toe onbenut.
Met het pilotproject “TOGETHER with Data” slaat AMA samen met een vijftal MKB’ers vanuit verschillende disciplines (onderzoek, ICT, GPS tracking, adviesbureau) en TNO de handen ineen. Samen onderzoeken wij de mogelijkheden om data over de hele keten, van consument (vraag) tot en met aanbod, te integreren .Het betreft dan reeds beschikbare data, maar ook data die nog verzameld of ontsloten kan worden. Door de integratie en analyse van data over de hele keten worden, naast de standaard resultaten, additionele inzichten gegenereerd. Hierdoor ontstaat er een completer beeld van wie de consumenten nu precies zijn, wat hun wensen en behoeften zijn, wat ze belangrijk vinden, hoe ze keuzes maken en hoe ze zich gedragen. Op basis hiervan kunnen dan concrete op maat gesneden oplossingen geëffectueerd worden, die inspelen op de wensen en behoeften van de consumenten. Met als resultaat een aantrekkelijke binnenstad, die iets extra’s biedt, beleving, een prettige sfeer, een aangename omgeving, een plek waar je graag naar toe komt, mensen ontmoet en verblijft.