Wat kan klanttevredenheidsonderzoek voor uw organisatie betekenen?
Een tevreden klant is van onschatbare waarde voor een organisatie. Naast dat zij een trouwe klant zijn, zullen zij ook uw bedrijf promoten bij anderen.
Aanbeveling door een bestaande klant, heeft een hoge commerciële waarde voor uw organisatie. Terwijl ontevreden klanten u juist de informatie geven waarop u intern uw medewerkers of bedrijfsvoering kunt sturen. Door contact te zoeken met uw klant voelt zowel de tevreden klant als de ontevreden klant zich gehoord, dit kan door middel van een klanttevredenheidsonderzoek.
Door het laten uitvoeren van een gedegen klanttevredenheidsonderzoek krijgt u inzicht in het beeld wat uw klanten van uw organisatie hebben. Waar bent u goed in? Wat zou u nog beter kunnen doen? en Waarom kiest de klant voor u? Ook kunt u in een tevredenheidsonderzoek diverse vraagstukken aan uw klanten voorleggen waardoor u beter in staat bent om bepaalde keuzes te maken. Herhaling van een klanttevredenheidsonderzoek biedt inzicht in het verloop van uw prestaties over de jaren heen. Daarnaast kunt u de gevolgen van aanpassingen in uw beleid en mogelijke acties goed in beeld brengen met een dergelijk tevredenheidsonderzoek.
Een klanttevredenheidsonderzoek combineren wij vaak met de Net Promotor Score, de zogenoemde NPS-score. Dit meetinstrument gebruiken wij als onderdeel van het totale tevredenheidsonderzoek en brengt de loyaliteit van uw klanten in beeld. Lees onze blog over de NPS-score hier! Neem contact met ons op voor meer informatie over de NPS-score.
“Een bestaande klant houden kost vele malen minder geld en energie dan een nieuwe klant werven!”
Om de tevredenheid van uw klant in beeld te brengen zijn er diverse methodes mogelijk, zo kunt u denken aan:
- Link naar een online vragenlijst of scoreformulier – bijvoorbeeld een link op de factuur / bon of de vragenlijst uitsturen naar uw klantenbestand
- Telefonische enquête onder uw klanten – vanuit het in-home callcenter van Almere Marktonderzoek Advies door getrainde medewerkers
- Face-to-face onderzoek on the spot – uw klanten worden ter plekke ondervraagd door getrainde medewerkers
- Groepsgesprekken / focus groepen – met een selecte groep kunnen onderwerpen met meer diepgang worden besproken
- Schriftelijke enquête onder uw klanten – ondanks de digitale wereld waarin wij leven, is het voor diverse groepen klanten wenselijk om de vragenlijst schriftelijk in te vullen
Veel ondernemers hebben een goed relatie met hun klanten waardoor de klant minder geneigd is om aan te geven waarover hij minder tevreden is. Door de inzet van een onafhankelijke partij om uw tevredenheidsonderzoek uit te voeren komt dit soort informatie sneller boven tafel. Daarnaast voorkom je dat de slager zijn eigen vlees keurt, hetgeen kan gebeuren wanneer medewerkers van uw eigen organisatie een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren.
Zijn uw klanten tevreden?
Almere Marktonderzoek Advies denkt altijd met u mee! Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden voor uw organisatie.
Waarom marktonderzoek laten uitvoeren door Almere Marktonderzoek Advies? Bekijk al onze onderzoeksproducten en maak uw keuze!