STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik)

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) draagt namens de alcoholbranche verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde alcoholmarketing uit. De alcoholbranche heeft zichzelf regels opgelegd op het gebied van alcoholreclame.

Eén van deze regels gaat over het inzetten van promotieteams van alcoholhoudende dranken in de horeca en op evenementen. Alcoholmerken zijn verplicht om deze promoties bij STIVA vooraf aan te melden. Om te controleren of er ook promoties zijn die niet worden aangemeld, maar wel worden uitgevoerd, laat STIVA sinds 2011 dit ‘dark number’ onderzoek door AMA uitvoeren.

AMA is goed in staat om de gevraagde informatie te vinden. Daarvoor moet flink ‘gegraven’ worden op internet en de sociale media. AMA is hier erg ‘savvy’ in. De snelheid en accuratesse waarmee gewerkt wordt, alsmede de duidelijke terugkoppeling van de bevindingen, in combinatie met de scherpe tarieven, zorgen ervoor dat STIVA erg tevreden is over de samenwerking met AMA.

Peter de Wolf

Desk research